Palvelemme

Aikataulut, reitit ja hinnat
0100 5005 (0,66 e/min+pvm)
Palvelemme arkisin klo 8.30-16.


Matkahuollon valtakunnallinen
Aikataulut ja hinnat - palvelunumero
0200 4000
(24/7, puhelun hinta 1,99 e/min+pvm)

Matkahuollon asiakaspalautenumero
020 331 222
(puhelun hinta 8,8 snt/min, ei koske NYSSE-liikennettä)

NYSSE Asiakaspalvelu
03 5656 4700

Hämeenlinnan joukkoliikenne
Palvelupiste Kastelli
03 6213 370

Löytötavat Hämeenlinna

Löytötavarat Turku

Pirkanmaan Löytötavaratoimisto

Puh. 0600 300 758
(alkaen 1,97 e/min + mpm/pvm)

Asiantuntijan matkassa

Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Osa 3

28.02.2019

Osa 4 julkaistaan 5.3.

Osa 3/4: Matkustajia palvellaan ja kuljettajia koulutetaan – Länsilinjat kehittyy (1980-1999)

Kun Eppu Normaali julkaisi vuonna 1980 kolmannen LP:nsä Akun Tehdas, talouden nousukausi kuopi vielä maata. Tulossa olivat olkatoppaukset, salihousut, vesisänky ja moneen kotiin myös uusi auto.

Vuosikymmentä sävyttivät kustannusten nousu ja inflaatio. Maailmanpolitiikan vaikutus valui liikennöitsijänkin laskelmiin. Iranin ja Irakin välinen sota nosti öljyn hinnan korkeuksiin ja siellä se myös pysyi pitkään. Palkat nousivat niin ikään ja niistä myös lakkoiltiin. Länsilinjoissakin oli pakko supistaa ja karsia. Suunnittelijoilla riitti töitä, sillä autojen ja työntekijöiden yhtälössä piti huomioida autokierrot ja työvuorot. Työlainsäädäntö toi vielä omat koukeronsa. Lakien, asetusten ja sopimusten noudattaminen oli yritykselle kuitenkin kunnia-asia, ja siitä asenteesta kehittyikin sitten pysyvästi osa yrityksen identiteettiä.

Rahastajat olivat ammattikunta, josta jouduttiin luopumaan kustannussyistä nyt lopullisesti. Rahastamisesta tuli kuljettajan työtä, joten työnantaja järjesti koulutusta. Asiakaspalvelusta, mutta myös muusta koulutuksesta, muodostui niin ikään pysyvä toimintatapa Länsilinjoilla.

Koulutus_-_3_osaan.jpg

Henkilökunnan koulutus on osa Länsilinjojen vakituista toimintaa. Turvallisuus on aina ollut arvojen kärjessä.

Pilkkikilpailu_-_3_osaan.jpg

”Kuka sai isoimman vonkaleen?” Länsilinjojen henkilökunnan pilkkikisat on perhetapahtuma, jolla on jo pitkät perinteet.

Nousukausi siivitti kehitystä

Vuonna 1984 oli Länsilinjoissa hyvä hyrinä.  Nykyinen toimitila, toimistot ja varikko, rakentuivat Sarankulmaan. Harjannostajaisia ja avajaisia juhlittiin asiaankuuluvin menoin. Maljoja nostettiin, puheita pidettiin ja soittokuntakin oli paikalla. Omistussuhteissa tehtiin muutoksia sisäisin kaupoin ja Penttilän perheestä tuli vahva omistaja 91 prosentin osuudella.

Kuten aikaisemmin myös 80-luvulla Länsilinjat kasvoi yritysostoin. Veikko Viitanen Ky, Nikkilän Liikenne ja E. Myllymäki Oy sulautettiin emoon hyvällä suunnittelulla. Suurilta irtisanomisilta vältyttiin. Liekö tässä yksi syy henkilöstön pysyvyyteen, sillä Länsilinjojen pisimmät työsuhteet ovat kestäneet näihin päiviin saakka jopa yli 40 vuotta! Tänään useamman työntekijän mittarissa on 30 vuotta.

Toiminta perustui pitkälti liikenneministeriön myöntämiin reittilupiin, joihin kuului myös velvoite ajaa hiljaisilla seuduilla. Näin pienimmästäkin kylästä pääsi keskukseen, vaikka aikansa ”hypetetyn city-kulttuurin” pariin. Malli palveli kaikkia, ja elämä – no, se oli yleensäkin leppoisampaa kuin nykyisinä digi-aikoina.

Nousukauden vanavedessä tehtiin myös uusia avauksia. Vuonna 1987 Länsilinjat alkoi ajaa ulkomaille. Neuvottelutaitoja tarvittiin, kun ulkomaisten kumppaneiden kanssa vietiin matkailijoita ensin Ruotsiin Uumajaan ja sitten Keski-Eurooppaan, Kööpenhaminaan ja Müncheniin. Myös tilausajoille riitti kysyntää, kun seurat ja koululuokat lähtivät retkille tai kun yritykset järjestivät messu- ja asiakasmatkoja.

90-luvun laman jälkeen EU ja uudet palvelut

Talouden kuumennuttua nousua seurasi lama, joka kesti nelisen vuotta aina 90-luvun puolelle. Juustohöylä sai uuden merkityksen, kun kuluja karsittiin. Valoa alkoi näkyä taas 90-luvun puolivälissä ja uutta mietittävää toi myös Suomen liittyminen EU:hun 1995. Käännekohdassa uutena toimitusjohtajana vuonna 1996 aloitti Jorma Penttilä, nykyisen toimitusjohtajan Terhi Penttilän isä.

Kun usko parempaan valtasi taas mieliä, Länsilinjoissakin päätettiin investoida uuteen kalustoon ja tilausajoihin: LL Charter -bussiin hankittiin hohtavat, uuden ajan mukavuudet: WC, videot, kuumajuoma-automaatti, radio-CD-soitin ja jäähdytysilmastointi. Pari vuotta tämän jälkeen yhtiö hankki vielä VIP LL Charterin, jossa oli jo mukana sohvaryhmä, kolme istuinryhmää, keittiö ja puhelinyhteydet. Myös esteettömyys huomioitiin, ja vuonna 1999 tilausajoon saatiin bussi, jossa oli pyörätuolipaikat. Asiakkaiden odotukset palvelun tasosta nousivat ja siihen myös vastattiin.

Liikennöitsijän kannalta leipä tuli kuitenkin yhä reittiliikenteestä. Sen kehittämiseksi 90-luvun lopun yksi todellisista innovaatioista oli kuntarajat ylittävä seutulippu. Se toi lisää matkustajia kaikille liikennöitsijöille ympäri Suomea.

Seutulipun idean isä, Kari Keinonen, työskenteli tuolloin vielä Lauttakylän Auton toimitusjohtajana, mistä hän siirtyi vuonna 2008 Länsilinjojen hallintojohtajaksi. Tässä tehtävässä hän on nähnyt, miten reittiliikenteessä on siirrytty EU:n myötävaikutuksella markkinaehtoisesta liikennöinnistä viranomaisen tilaamaan liikennöintiin. Samalla vanha seutulippu on jäänyt historiaan. Eläkkeelle jäämistä suunnitteleva Kari Keinonen haluaa kuitenkin nostaa kentälle jääville Länsilinjat-kortin: ”Kaikessa toiminnassa on viime kädessä kyse vuorovaikutuksesta, kommunikaatiosta ihmisten välillä.”

80- ja 90-luvulla Länsilinjojen kainalossa toimi koko ajan myös vuonna 1977 perustettu tytäryhtiö, matkatoimisto Lomalinja. Se myi ajan tavan mukaan sekä omia mutta erityisesti toisten toimistojen matkoja. Palvelu oli aina henkilökohtaista, sillä matkailija tuli mielellään toimistoon vaihtamaan pari sanaa virkailijan kanssa ennen kuin sinetöi päätöksensä. Alkava millennium tuli kuitenkin mullistamaan Lomalinjan tarjonnan ja palvelut.
Charter_-_3_osaan.jpg

LL Charter-bussit varustettiin viimeisen päälle 90-luvun lopun matkustajien toiveiden mukaan. Mukavuuksiin kuuluivat mm. varusteltu keittiö ja puhelin.

Perheyritys_-_3_osaa.jpg

Länsilinjat on perheyritys. Vuonna 1998 työntekijän 50-vuotissyntymäpäivää juhlistivat toimitusjohtaja Jorma Penttilä, puoliso Sirke Penttilä ja Terhi Penttilä, nykyinen toimitusjohtaja.

Osa 4 julkaistaan 5.3.

05.03.2019Merkkipäivänsä kunniaksi Länsilinjat Oy tekee hyvää
21.02.2019Länsilinjat täyttää 80 vuotta 6.3.2019: Yhteistyöstä syntynyt yritys on tänään mukana myös kilpailutuksessa Tampereen raitiotien liikennöitsijäksi
21.02.2019Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Neliosainen tarina alkaa
14.05.2019Muutoksia Helsinki-Vantaan lentoasemalla 15.5.2019 alkaen
07.05.2019Uudet 30 matkan sarjaliput Tampere-Ikaalinen välille.
27.03.2019Muutoksia pikavuoroliikenteen pysäkeissä 1.4.2019 alkaen.
05.03.2019Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Osa 4
28.02.2019Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Osa 3
26.02.2019Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Osa 2