Palvelemme

Aikataulut, reitit ja hinnat
0100 5005 (0,66 e/min+pvm)
Palvelemme arkisin klo 8.30-16.


Matkahuollon valtakunnallinen
Aikataulut ja hinnat - palvelunumero
0200 4000
(24/7, puhelun hinta 1,99 e/min+pvm)

Matkahuollon asiakaspalautenumero
020 331 222
(puhelun hinta 8,8 snt/min, ei koske NYSSE-liikennettä)

NYSSE Asiakaspalvelu
03 5656 4700

Hämeenlinnan joukkoliikenne
Palvelupiste Kastelli
03 6213 370

Löytötavat Hämeenlinna

Löytötavarat Turku

Pirkanmaan Löytötavaratoimisto

Puh. 0600 300 758
(alkaen 1,97 e/min + mpm/pvm)

Asiantuntijan matkassa

Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Osa 2

26.02.2019

Osa 3 julkaistaan 28.2.
Osa 4 julkaistaan 5.3.

Osa 2/4: Aikatauluja ja palvelua muokataan asiakkaiden tarpeisiin (1960-1979)

Miltä tuntuisi, jos nopein bussiyhteys Tampereelta Vaasaan olisi tänään 5 h 30 min nykyisen 3 h 45 min sijasta? Sen verran kesti Länsilinjojen ensimmäinen pikavuoro Tampere–Vaasa vuonna 1962. Ja sitäkin reittilupaa yhtiö haki ministeriöstä viisi vuotta!

Reittiluvat ovat olleet aina viranomaisen säätelemiä. Siten on haluttu taata palvelujen kattavuus ja toisaalta valvottu myös kilpailua ja yritysten toimintavarmuutta. Vuonna 1962 Länsilinjojen saama ensimmäinen pikavuoro vaati neuvotteluja paitsi viranomaisen myös reitillä toimivien muiden liikennöitsijöiden kanssa. Kun neuvottelut lopulta saatiin kaikkia tyydyttävään ratkaisuun, se tarkoitti, että pikavuorot olisivat jatkossakin Länsilinjojen valikoimassa.

Aikataulusuunnittelussaan Länsilinjat huomioi alusta alkaen jatkoyhteydet, mutta niiden merkitys korostui 60-luvulla. Tuolloin tärkeimpiin yhteyksiin kuului Tampere–Helsinki-juna. Aikataulujen ja liikenneverkostojen laajempi huomioiminen oli osa Länsilinjojen kasvavaa ammattitaitoa ja – ylpeyttä. Se vaikutti käsitykseen omasta itsestä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa. Alettiin pohtia, että liikenteessä voisi erottua muista. Ensin kiinnitettiin huomiota kuljettajien asuihin. Kuljettajille tähdennettiin, että ”vormupukuun” kuuluu lakki. Vuonna 1964 määriteltiin yhtiön värit: sininen ja punainen. Uudet autot maalautettiin uuden ilmeen mukaan. Se oli viesti matkustajille: sinua palvelee Länsilinjat.

Työviikon lyhennys lisäsi vapaa-ajan liikkumista

1960-luvun lopun yksi merkittävimpiä muutoksi oli siirtyminen kuusipäiväisestä työviikosta viisipäiväiseen työviikkoon. Työmatkaliikenne väheni huomattavasti lauantailta, mutta liikennöitsijän kannalta tilalle tuli vapaa-ajan liikennöinti.  Tamperelaisilla ja muillakin oli nyt viikonloppuna aikaa lähteä kyläilemään tai pistäytymään kotipuolessa. Kyläily kun oli tuolloin tapana, ja omaa autoa ei vielä ollut kaikilla.

Länsilinjoissa tutkittiin aikatauluja ja liikenneverkostoa paitsi matkustajien parhaaksi myös liiketoiminnan kannattavuuden ja sitä myöten myös sen jatkuvuuden näkökulmasta. Mitä yhtenäisempi liikennöintialue, sitä paremmin aikatauluja pääsi suunnittelemaan. 1960- ja 70-luvulla oli vielä pieniä liikennöitsijöitä, joiden omistajat halusivat vähitellen jättää työnsä ja myydä yrityksensä. Länsilinjat teki kaupat Urho Pitkäjärven, Elli Saarikon, Viinikan Auton ja A. Tiuran kanssa. Kaupoissa siirtyivät reitit, autot ja työntekijät. Toiminta suunniteltiin uudestaan kokonaisuuden kannalta toimivaksi.

Mutta Länsilinjoissa tuumattiin myös, että yhteistyössä on win-win-voimaa. Näin syntyi muun muassa hämeenkyröläisen Laila Frantsilan kanssa aivan uudenlainen sopimus vuorottelevasta systeemistä, joka takasi entistä tiheämmät vuorot hämeenkyröläisille. Myöhemmin Laila Frantsila myi liiketoimintansa Länsilinjoille.


Luokkakuva_-_2_osaan.jpg

Luokkaretkillä tarvittiin bussikuljetusta. Tilausajot ovat kuuluneet aina Länsilinjojen palveluihin.

Oma matkatoimisto perustettiin 1977

60-luvulla alkaneet yhteiskunnalliset muutokset jatkuivat ja vahvistuivat 70-luvulla. Yksityisautoilun vahvistuminen oli nyt tosiasia. Länsilinjatkin mietti, miten vastata muutokseen. Tilausajoja alettiin tehdä entistä enemmän, ja matkat suuntautuivat myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Linja-autossa oli tunnelmaa, ja reissun päällä välillä pysähdyttiin paistamaan retkikeittimellä vaikka lätyt. Kun matkanjärjestäjää koskeva laki muuttui ja vaati, että erilaisia järjestelyjä kuten hotelliyöpymisiä sai hoitaa enää virallistettu matkatoimisto, Länsilinjat perusti tytäryhtiön. Ajurimatkat näki päivänvalon 1.8.1977. Sittemmin nimi muuttui Lomalinjaksi, joka tunnetaan nykyisin erilaisista teemamatkoistaan.

Länsilinjoissa seuraava vuosikymmen avautui siis kahdella toimialalla: liikennöinti oli kuin vakaa isoveli ja matkailu kuin aina kekseliäs pikkusisko, jonka uteliaisuus vei aina uusiin maihin.

LL_ja_Ajurimatkat_-_2_osaan.jpg

Vuonna 1977 Länsilinjat perusti tytäryhtiön, matkatoimisto Ajurimatkat, josta kehittyi teemamatkoihin erikoistunut Lomalinja.

Osa 3 julkaistaan 28.2.
Osa 4 julkaistaan 5.3.

05.03.2019Merkkipäivänsä kunniaksi Länsilinjat Oy tekee hyvää
21.02.2019Länsilinjat täyttää 80 vuotta 6.3.2019: Yhteistyöstä syntynyt yritys on tänään mukana myös kilpailutuksessa Tampereen raitiotien liikennöitsijäksi
21.02.2019Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Neliosainen tarina alkaa
05.03.2019Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Osa 4
28.02.2019Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Osa 3
26.02.2019Joutuisaa joukkoliikennettä vuodesta 1939 - Osa 2